על גינות מאכל, מטבח מקומי וארץ ישראל
מה עושים השבוע בגינה?

השבוע הראשון של מאי – חיפוי עלים מעל ערוגת הירקות וסביב שתילי עצים להגנה מחום הקיץ. עוד על מאי בגינה.

יוני (סיון) – ביכורי פירות הקיץ

יוני (סיון) – ביכורי פירות הקיץ

צמחי הבר התייבשו והצהיבו. התבואה מזהיבה תחת השמש הלוהטת והחקלאים קוצרים את שדות החיטה. חג השבועות מגיע ועמו בא הקיץ, ובגינה כבר ניתן לאסוף את הראשונים מבין ירקות הקיץ אבל החגיגה הגדולה באמת היא של פירות הקיץ הטעימים והמתוקים. הענבים, התאנים, תות העץ, האפרסק, השזיף והאבטיח. כל אלה מתחילים להבשיל כעת לאחר שהתגעגענו אליהם במשך ימי החורף הקרים ובימים הארוכים בהם הם גדלו לאיטם בגינה. בתמונה למעלה חגיגת ביכורים בגינה.

מה לחג שבועות ולמוצרי חלב?
ירקות ופירות הקיץ – יולי

חג השבועות נחשב בעיני כולם כחג מוצרי החלב וכל המרבה בו בהכנת וזלילת פשטידות ובעוגות גבינה הרי זה משובח, אך לא כולם יודעים שאין קשר בין החג כפי שהוא מוכר לנו כיום לבין המשמעות המקורית שלו.

את מנהגי החג הנוכחי המציאו ושיכללו תנובה ושאר משווקי מוצרי החלב באדיבותם הרבה. לפני שאלה הפכו אותו לחג מוצרי החלב, בעזרת מתקפת יחסי ציבור ופרסום נלהבת מדי שנה, היה חג השבועות דווקא חג טבעוני שהתבסס על תנובת פירות הארץ המתוקים שמתחילים להבשיל בדיוק בעונה זאת. חג השבועות המקורי של ימי התנ”ך קידש את פירות הארץ המגיעים לשיאם בקיץ, אך הוא נאלם ונעלם והוחלף על ידי חג מסחרי שסובב סביב מבצעים של מכירת מוצרי חלב.

בימי קדם, יצאו  בחג השבועות עולי רגל מכל הארץ והעלו את ביכורי פירות שבעת המינים לירושלים. גם כיום בתקופה זאת של השנה מתמלאים עצי הפרי בכל טוב. התאנה חונטת פירות ראשונים ואשכולות הענבים הראשונים מבשילים על הגפנים, עצי התות הגדולים מתכסים פרי עסיסי ועונת הפירות הנשירים מגיעה עם תפוחים, אגסים, אפרסקים, משמש, שסק ושזיפים. למרגלותיהם של העצים עמוסי הפרי משתרעים כעת בניחותא האבטיחים והמלונים הגדלים אט-אט במקשה שטופת השמש.

עבודות הגינה ביוני

הכנת הגינה לקיץ (המשך מחודש מאי)

תולדות המלפפון: תמונה אחת מציגה את השלבים בחיי המלפפון. למעלה פרח, מתחתיו מלפפון עובר, למטה ממנו מלפפון תינוק ובתחתית השיח מלפפון בוגר בדרכו לסלט.

שתילה: עד סוף יוני ניתן להמשיך ולשתול ירקות קיץ כמו עגבנייה, פלפל, תירס, חציל, דלעות, אבטיחים וחמניות. מהחודש הבא יעשה חם מכדי לשתול ירקות אז כדאי להזדרז. חיוני להקפיד על פיזור חיפוי אורגני להגן על השתילים החדשים מהחום העז. כדאי גם להציב עמודי תמיכה להדליה לצד שתילי העגבניה, המלפפון, השעועית והפלפל כדי לאפשר להם לגדול כלפי מעלה סביב העמוד. אם נרצה לשתול עצים או צמחים אחרים כדאי לחכות לסתיו או לאביב הבא.

השקיה: הימים ארוכים ובהתאם נאריך גם את משך ההשקיה בחלקת הירק למקסימום. נדע שצריך להגביר את ההשקיה במיוחד אם נראה עלים שמוטים בשעות הבוקר. תירס, אבטיחים ומלונים כדאי מאד שנקצה להם השקיה בנדיבות בשלב בו גדל הפרי. מצד שני ניתן לצמצמם את ההשקיה בעצי הפרי לאחר שסיימו להניב.

איסוף זרעים: במאי ויוני מלקטים זרעים מירקות שהעלו עמודי פריחה (חרדל, שומר, חסה, מנגולד, בצל ירוק, פטרוזיליה) ושומרים אותם בכלים אטומים או שקיות סגורות עד לעונה הבאה. צריך לדעת שרוב הזרעים שנמכרים בחנויות הם זרעי מכלוא מסחריים שאינם זרעים טבעיים ומהם אין טעם לאסוף זרעים. רק אם השתילים שלנו ממקור טבעי של זרעים פתוחים שווה להשקיע באיסוף זרעים. אפשר ללקט זרעים גם מפרחי הבר כמו הפרג, התורמוס, החוטמית זיפנית ושיחי הלוטם – קישור למידע נוסף על איסוף ושימור זרעים מפרחי בר

ליקוט זרעים של פרחי החורף – כעת אפשר להתחיל ללקט זרעים  מפרחי הבר כמו הפרג, התורמוס, החוטמית זיפנית ושיחי הלוטם ולשמור אותתם במקום יבש לקראת השתילה בעונה הבאה.

טיפול בעשבים שוטים – אם נתמזל מזלנו ויש לנו בגינה חלקה של גינת בר, נראה אותה הופכת לצהובה וקוצנית בקיץ. הזמן המתאים לסילוק עשבים מיותרים מהגינה הוא החל מחג השבועות ביוני ועד תחילת יולי. העשבים סיימו כעת את גדילתם וניתן לקצור אותם כעת עם חרמש, מזמרה או מכסחת דשא, לפני שמרבית הזרעים מתפזרים ברחבי הגינה.

יבוש עלי תבלין (למשל אורגנו, טימין, זעתר ורוזמרין) צריך להיעשות בתחילת הקיץ כאשר העלים צמאים. מדריך ייבוש התבלינים מופיע בפוסט נפרד.

דילול פירות: עצי פרי נוטים לגדל יותר פירות משניתן לגדל בהצלחה ולעתים גדלים צבירי פרי עם פירות דחוסים זה על גבי זה שמתחרים בינהם על מקום מועט ומשענת ענף רצוצה. כדי לאפשר לפירות לגדול כהלכה יש להתבונן בעצים, לדלל עומסי פרי ולהסיר פירות צעירים בענפים וצבירים צפופים.

חיפוי האדמה: לקראת שיא החום כדאי להרבות בחיפוי חלקת הירק וסביב עצי הפרי. החיפוי יכול להיעשות מהעשבים היבשים שממלאים את הגינה בעונה זאת ומשברי ענפים, גזם דשא וכל חומר אורגני אחר. החיפוי הוא תרופת קסם לבעיות רבות בגינה והוא חיוני במיוחד בעונות הקשות של שיא הקיץ ושיא החורף. החיפוי מצל על הקרקע, מקשה על צמיחת עשבים, מצמצם איבוד מים בעת בהשקיה וכך מקטין את הצורך בהשקיה. ובהמשך – מתפרק ומטייב את האדמה. בחיפוי אדמה אין כזה דבר להגזים – כל המרבה הרי זה משובח – רק לשים לב שלא מפזרים חיפוי לאחר זריעת זרעים, אלא רק מסביב לשתילים.

מזיקים: הקיץ מביא הרבה חברים לגינה, ולא כולם הוזמנו. הנפוצים מביניהם: כנימות מזנים שונים, זבוב הפירות שעושה שמות בפירות, כחליל הרימון שמחרב רימונים, ושאר יצורים השואבים ומוצצים את תוך העץ והקליפה, וגם עשי לילה ועוד רעות חולות אחרות. אם שמרנו על עצי הפרי בחודשים הקודמים ונקטנו באמצעי הגנה המתאימים נוכל לקוות שהנזק יהיה מצומצם.

עצי הפרי הנשירים: הפירות הולכים וגדלים מיום ליום על עצי האפרסק, הנקטרינה, השזיף, התפוח, השסק והאפרסמון. מזיקים מכל סוג וגם ציפורים וחיות אחרות מסתערים מכל עבר והם ישמחו לזלול את הפירות שעמלנו על גידולם, או גרוע מכך ירצו להטיל בהם ביצים. נמשיך לשמור על העצים באותם שיטות בהן החלנו (כך יש לקוות) בחודשים הקודמים ולהתפלל לטוב.

עצי הפרי המקומיים: הגפן והרימון כבר חונטים פירות וכדאי לכסות אותם מיד לאחר החניטה בשקיות מאווררות על מנת שלא יזללו אותם הציפורים. מעלי הגפן אפשר לקטוף כעת עלים צעירים ולהכין מהם מיני תבשילים וממולאים.

ליקוטים

צנוברים גדלים בקיץ אבל הם לא גדלים על כל עצי האורן. הצנוברים גדלים רק על עצי אורן הצנובר (שנקרא בעבר אורן הסלע) שאפשר לזהותו באמצעות צמרת עגולה ונאה. מרבית עצי האורן בארץ הם דווקא אורן ירושלים שלו גזע ארוך וצמרת שצורתה פרועה ולא עגולה ותחתיו אין טעם לחפש צנוברים.

בקיץ כדאי לאסוף זרעים מצמחי החרדל שפזורים בשולי השדות ולהשתמש בהם כתבלין חריף או לשמור לזריעה בעונת הסתיו הבאה.

עונת הצלף כעת בשיאה וכדאי לאסוף צלפים ולשמר

טיולי קיץ – מעיינות קרירים

לא כל מקום לוהט מחום בקיץ. טיולי קיץ צריכים להיעשות לפלגי מים ומעיינות מוצלים ואלה המקומות שבהם נוכל לפגוש בוסתנים קדומים, חלקם נטושים וחלקם מטופחים, ולהנות מפרי התאנה, תותי העץ, ענבים ופטל. כמה מהמעיינות והנחלים האלה הם בוסתן כיאט בנחל שיח בחיפה, עין ליאור שבמבואות צפת, עין צור שליד זכרון יעקב, עין פית שבצפון רמת הגולן, עין כיף שבנחל אלעל, מעיינות הדרבשיה ועין מימון שבמורדות הגולן, עין שוירח שמעל דרום הכנרת, ורבים וטובים אחרים.

טיולי קיץ – בקעת בית נטופה

מוקפת בכבישים סואנים והרים רמים, שוכנת לה בקעת בית נטופה בלב הגליל התחתון. חבל ארץ חקלאי מסורתי שמשמר את אופיו מאות ואולי אלפי שנים בזכות שימורן של חלקות זעירות שעוברות בירושה מאב לבן יחד עם אדמה פוריה וגשמים המציפים אותה מדי חורף ובכך מאפשרים לגידולי בעל לשגשג בקיץ. בבקעה ישנם שלושה כפרים ערביים ובדואים שתושביהם מגדלים כאן את מיטב ירקות ופירות הבלאדי שנשתמרו עדיין בארץ. בקיץ (עד סוף אוגוסט) ניתן להשיג כאן אבטיחים ששמם נודע למרחוק, מלונים עסיסיים, משמש בלאדי, ירקות כמו פקוס, במיה ועגבניות בלאדי ואפילו דגנים וקטניות שכבר לא מגדלים כמעט בארץ מטעמים כלכליים אך כאן עדיין מגדלים אותם בטכניקות מסורתיות – שומשום, חיטה וחומוס. ניתן להגיע לבקעה במספר דרכים אך מומלץ לרדת בדרך המפותלת והיפה היורדת מכביש יודפת-הררית אל הבקעה ומובילה דרך כביש כורכר ישר ללב הבקעה כשלצידה פרוסים בקיץ דוכנים חקלאיים. כאן הזמן לא ממהר.

על עוד בוסתנים ומקומות מומלצים לטיולי קיץ: בכתבות על עץ התותעץ השקד ועל הסטף.

לוח השנה לגינת המאכל

קישור לחודשי השנה האחרים:

לוח השנה לגינת המאכל

אם גם אתם שואלים: “מתי שותלים גזר?”, “אפשר לגדל פטרוזיליה כל השנה?”, או  “באיזה חודש זורעים אבטיח?”, תוכלו להיעזר בלוח השנה של גינת בוסתן לתכנון גינת המאכל שלכם

 

 

רוצה להגיד משהו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.